lørdag 27. februar 2010

Motivasjon

Skrevet 19.09.2009

Tre ganger i uka har vi forelesninger på Tonsåsen. Temaene har variert, men alt er sentrert mot det å få til en livsstilsendring når vi kommer hjem. Noen av temaene har vært:
  • Kosthold
  • Diabetes
  • Hjerte-og karsykdom
  • Rettigheter
  • Mat og følelser
  • Stress og mestring
  • Endringsledelse
  • Motivasjon
Ikke alt har vært like nyttig, en del av dette kunne jeg fra før, men noen ting har vært veldig lærerrikt. Jeg likte spesielt det siste foredraget vi hadde, det om motivasjon. Mye av det som ble sagt traff meg, og i tillegg var foredragsholderen (en psykolog) veldig dyktig og engasjerende. Slikt hjelper på!

Her er noe av det foreleseren sa:

Er motivasjon noe vi kan få og miste uten kontroll?

Motivasjon handler om hvordan du klarer å bevege deg selv mot de resultatene du ønsker i livet.

Motivasjon er tilstede i alles liv i hverdagen.

Hvorfor gjør jeg det motsatte av det jeg har bestemt meg for?

Hva er mine styrker? Hva har jeg lyktes i?

Prioriter det som gjør deg godt, fysisk og psykisk.

Troen på seg selv og det en gjør må ligge i bunnen!

Hvorfor har jeg ikke nådd målene tidligere?

Vær forberedt på motgang og tilbakefall.

Et tilbakefall ødelegger kun så mye som DU lar det ødelegge.

Pass på og ta vare på mestringsfølelsen!

Vi fikk også noen spørsmål vi skulle svare på. Dette skulle bevisstgjøre oss i vår prosess mot å lykkes med livsstilsendringen, men jeg tror dette også kan brukes uansett hva du bestemmer deg for å gjennomføre.

Hvor stort er ønsket om en endring på en skala fra 1 til 10?
- Her svarte jeg 9

Hva ønsker du å endre på i livet? - Takle stress bedre
- Bli flinkere til å ta hensyn til meg selv
- Bli bedre til å lytte til mine følelser
- Åpne hjertet mitt og tørre å slippe andre inn
- Opprettholde gode treningsvaner i hverdagen
- Ha gode og sunne kostholdsvaner i hverdagen

Hva må du gjøre for å oppnå dette?
- Skape rom i hverdagen til å kjenne etter
- Avslapning i hverdagen
- Jobbe med meg selv
- Hente frem det positive i meg selv
- Glede meg i hverdagen over sunn mat og mosjon

Hvor sterk er viljen til å gjennomføre dette, på en skala fra 1 til 10?
- Her svarte jeg 9

Hva må du forsake for å nå målet, evt. hva vil kunne hindre deg i å nå målet?

- Min tendens til å stikke hodet i sanda, "strutsementaliteten" min
- Egne bekymringer
- Gamle vaner og mønstre
- Min "baggasje"


Har du planer om å endre noe i livet ditt? Hva motiverer deg?



Det er den draumen me ber på
at noko vidunderlig skal skje,
at det må skje -
at tidi skal opna seg,
at hjarta skal opna seg,
at dører skal opna seg,
at kjeldor skal springa -
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund skal glida inn
på ein våg me ikkje har visst um.
- Olav H. Hauge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails