lørdag 27. februar 2010

Sliten

Skrevet 08.09.2009

De siste 2 dagene har jeg vært sliten. Det tar på å trene 2-3 ganger om dagen, hver dag i nesten 2 uker. De som jobber her sier at det er vanlig å kjenne en "nedtur" eller at man føler seg ekstra sliten etter et par uker. Kanskje det er derfor oppoverbakkene kjennes så tunge nå? Eller kanskje det er fordi jeg ikke har hvilt nok?

Fredag gikk jeg en lang tur på over en time i raskt tempo. Lørdagen gikk jeg til den høyeste fjelltoppen her, Himalaya. Det tok tilsammen 2 timer med en liten pause på toppen. Søndagen gikk jeg samme turen til Himalaya, da sammen med ei som gikk litt saktere. Vi brukte da totalt 3 timer på turen. I tillegg var jeg i over en time og svømte. I går gikk jeg til en annen fjelltopp, Meinset. Det var en 2 timers tur igjen. I dag ble det igjen en lang tur på litt over 1,5 time.

Alle turene går jeg i ganske raskt tempo, og det er mye stigninger og ulendt terreng. Det er ganske deilig å kjenne at jeg blir sliten, og ekstra morsomt er det jo å kjenne at jeg klarer ting og at jeg har blitt i bedre form. Men kanskje tar jeg for hardt i? Jeg er ikke så flink til å kjenne mine begrensninger. 2 turer til Himalaya på en helg er vel litt i overkant? I tillegg hviler jeg ikke når jeg er sliten. Vel, i går var jeg så trøtt og sliten at jeg sov 2,5 timer på ettermiddagen, men det var livsnødvendig. Jeg hadde ikke mer krefter igjen!

Det er som jeg drives frem når jeg går av noe jeg ikke helt kan sette ord på. Jeg bestemmer meg for å gå en tur, og mens jeg går legger jeg planer for hvor jeg skal. Det er som regel en ganske lang og krevende tur hver gang. Ikke nok med det. I tillegg kan jeg tenke at "jeg kan jo gå dit også, så blir det litt ekstra". Så pusher jeg meg selv mer og meg. Et eksempel: Når jeg var nådd toppen av Himalaya, så tenkte jeg ikke "YES! Jeg har nått målet! Hurra så stolt jeg er!" Neida! Jeg tenkte: "Når jeg går nedover igjen så skal jeg gå litt ekstra. Kanskje til Olavs Plass? Det klarer jeg fint!" Jeg nyter ikke målet jeg har nådd meg, men tenker straks på neste mål. Er det rart jeg blir sliten?

Etter 1,5 times gåtur i dag, en lunsj og litt hvil så hadde vi trening i sal. Her var det ulike øvelser, og jeg ga det jeg hadde der også. I tillegg løp jeg på tredemølle! Ikke så lenge, men bare det at jeg løp er jo et under! Avanserte greier de tredemøllene. Man justerer farten og om man vil ha oppoverbakker eller flatt. I tillegg kan man måle puls og andre ting.

Her ser dere tredemøllene. I bakgrunnen er en romaskin og sykler.
001

Her er også noen apparater, men utvalget er ikke så veldig stort. Det må jo kunne brukes av mennesker som er ganske tunge. Da er det ikke alle maskinene som egner seg.
003

Her ser du resten av treningssalen
004

Selv om jeg er sliten så går det fortsatt greit å trene. Jeg har mer å gi! 2 uker er gått, nå er det bare 2 uker igjen av oppholdet. Jeg planlegger å ha full innsats de siste 2 ukene så kan jeg hvile når jeg blir gammel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails