lørdag 13. mars 2010

Røykfri i 2 måneder

De siste 2 månedene har jeg ikke smakt et eneste trekk røyk. Endelig tør jeg kalle meg røykfri igjen!

Ja, for det er ikke første gang jeg har sluttet å røyke. For 5 år siden sluttet jeg å røyke. Smakte ikke et eneste trekk røyk på et par år. Det neste halvannet år røkte jeg av og til på fester, men siden det gikk langt mellom festene så karakteriserte jeg meg fortsatt som ikke-røyker. Noen festsigaretter en kveld annen hver måned kunne vel ikke skade?

Høsten for et og et halvt år siden ble røyking på fester utvidet til selskapsrøyking når mine røykende venninner var på besøk. Det var så enkelt å bare bomme en sigarett eller to. Jeg var jo ikke AVHENGIG, neida! Det var jo ikke slik at jeg MÅTTE ha meg røyk dagen etter. Etter noen måneder begynte jeg i en ny, krevende og stressende jobb. Der ble det tettere og tettere mellom hver røyk, og før jeg visste ordet av det sto jeg med min egen 10-pakning i hånda.

Vel, det ble mange 10-pakninger den vinteren og påfølgende vår. Jeg forsøkte noen ganger å kutte ut, men som regel røkte jeg hver dag på jobb. På kveldene og i helgene klarte jeg meg uten røyk, og jeg narret meg selv til å tro at jeg ikke var blitt avhengig. "Selvfølgelig kan jeg slutte når som helst, men ikke akkurat nå". Ganske riktig. Jeg klarte å la være å røyke i hele sommerferien og hele måneden jeg var på Tonsåsen. Vel, bortsett fra en og annen sigarett i smug, vel og merke.

I fjor høst da jeg kom hjem fra Tonsåsen så begynte røykingen igjen for fullt. Denne gangen kjøpte jeg raskt 20-pakninger, og jeg smugrøkte utenfor husdøra hjemme på kveldene og i helgene. Endelig måtte jeg innrømme for meg selv; "Beate, du er blitt en røyker igjen". Den var tung å svelge!

15. januar 2010 tok jeg min siste røyk utfor husdøra hjemme. Jeg måtte kutte ut! Helt og holdent, ingen smugrøyking, ikke en eneste glipp kunne jeg tillate meg. Det ville bare bære galt avsted og jeg ville sitte i saksa enda en gang.

Heldigvis har jeg klart å holde meg helt røykfri i 2 måneder nå! Det har gått så som så med vektreduksjonen i disse to månedene, men jeg er heldigvis fortsatt røykfri! Det har jeg planer om å forbli, for jeg tror at røyking er vel så skadelig som overvekt. Vel, BÅDE røyking og overvekt er vel enda verre. Heldigvis har jeg fått kontroll på den ene tingen. Nå gjenstår det å få kontroll på vektreduksjonen.

7 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye - det er kjempebra. Du har all grunn til å være stolt av deg selv, og vektreduksjonen kommer.

    SvarSlett
  2. Gratulerer:-) Jeg sluttet, igjen, uka etter deg. Og har holdt opp siden. Har tenkt enkelte ganger at nå hadde det vært godt med røyk. Men holder stand ennå ;-)

    SvarSlett
  3. Vaskeklut og Anonym: Tusen takk :)

    Ida: Hurra for deg også! Jeg har også hatt lyst på røyk noen ganger, men ikke latt meg friste. Dette klarer vi :) Ingen vits i å røyke, det både lukter og smaker fælt.

    SvarSlett
  4. Gratulerer! Røyker ikke selv, men skjønner at det ikke er enkelt.
    Syns du har vært kjempe flink.

    SvarSlett
  5. Tropico: tusen takk. Det er faktisk MYE enklere å slutte å røyke enn å gå ned i vekt, synes jeg :)

    SvarSlett
  6. GRATTIS, DU E FLINK, HAR SELV RØYKT SIDEN EG VAR 15ÅR, ER NO 57ÅR SLUTTA I NOVEMBER 2009.BARNEBARNET MITT VAR VETTSKREMT ETTER Å HA SETT REKLAMEN OM EIN MANN SOM HADDE KOLS,OG IKKJE KLARTE Å KOMME SEG OPP I KJØKKENSKAPET Å HENTE TING. HAN FEKK PROBLEMER MED SØVNEN, TENKTE PÅ AT MORMOR KUNNE BLI SLIK. DA HAR DU EIN TING Å GJERE , SLUTT Å RØYKE SELV OM DU IKKJE HAR LYST. VI E KJEMPEFLINKE.JOHO ALL HONNØR TIL JENTENE UTEN RØYK HILSEN ELSE

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails