torsdag 13. mai 2010

Tips til en kjempegod grønsaksform

Gårsdagen og dagen i dag har gått overraskende bra. Jeg har funnet tilbake til motivasjonen og nå gleder jeg meg til å fortsette med lavkarbo kosthold! HURRA! Det har ikke vært noen problemer med maten, og jeg føler meg allerede lettere til sinns når sukkeravhengigheten ikke styrer hele livet mitt.

I dag har jeg spist omelett både til frokost og lunsj. Jeg elsker omelett, og kan spise det ofte. Trikset er å variere hva man putter i omeletten. I dag brukte jeg baconbiter, 1 løk, 1 paprika, salamipølse (jeg skjærte terninger av en pølsesnabb). Alt dette stekte jeg, og deretter helte jeg over ei røre av 5 vispa egg blandet med litt vann (det går også fint å blande med fløte) samt pepper og timian. Deretter steker jeg alt i panna under et lokk.

Middagen var himmelsk god. Det er en oppskrift jeg har henta fra DENNE boka. Vi laga kyllingfilèt fylt med pesto og salami, og en grønsaksform i tillegg. Her kommer oppskrifta på grønsaksformen. Jeg LOVER at den er helt himmelsk god!

Grønsaksform:
- 1 squash
- 500 gram cherrytomater
- 1 hvitløksfedd
- olivenolje
- 200 gram fetaost (helst ikke den i olje)
- 1,5 dl fløte
- pepper
- timian (frisk hakket eller tørket)

Slik gjør du:
  1. Sett ovnen på 230 grader. Skjær squashen i biter og stek i panne med litt olje, til squashen har fått farge. Legg i en ildfast form.
  2. Skjær tomatene i to og legg i den ildfaste formen
  3. Hakk hvitløken smått
  4. Mos fetaosten og bland den med fløten, pepper, hvitløk og timian
  5. Legg røren i klatter over grønsakene
  6. Gratineres i ovnen i ca 10-15 minutter (du ser når den er ferdig, for da har osten en gylden farge)
 NAM!

4 kommentarer:

  1. Så flink du er! Dessuten fikk jeg fryktelig lyst til å lage grønnsaksformen, så herlig ut!

    SvarSlett
  2. Ja den må du prøve. Den er kjempegod!

    SvarSlett
  3. Så flott at motivasjonen din er tilbake! Jeg har hatt ferie og har hatt litt problemer med å komme ut av ferie-modus. Treningen er ingen problem, men maten går det dårligere med. Satser på at jeg også kommer meg ut av karbo-rusen snart! ;)

    SvarSlett
  4. Tropico: Ja det er deilig å ha funnet motivasjonen igjen :) Den har gjømt seg godt og lenge!

    Skjønner godt at det er tungt å komme tilbake etter ferie. Jeg har hatt det samme problemet som deg, og lurte da på om lavkarbo var noe for meg eller ikke. Vel, den tvilen førte til at jeg gjorde en uheldig kombinasjon: mye fett og mye karbohydrater, hehe. Det verste fra begge, liksom.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails