mandag 11. oktober 2010

Ut på tur igjen

Mens snøen laver ned hjemme i Hammerfest, så har jeg vært ute og gått tur i fjellet sammen med rundt 30 andre "Tonsåsinger". Slik ser det ut utenfor husdøra hjemme i dag. Litt synd at jeg ikke er hjemme når den første snøen kommer dalende, og ja jeg er ganske overraska over at jeg har savna snøen!


Men her på Tonsåsen var det ikke mye snø i sikte. Litt rim på bakken i morges, og tåka lå nede i dalen. Turen i dag gikk til en plass som heter Bjørgovarden og den ligger ca 1140 moh. Vi kjørte et stykke opp i fjellet og gikk derfra, så det er ikke riktig så langt opp å gå som det høres ut til. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror vi startet turen på ca 800 meters høyde.  (Note to self: hold inn magen når du blir tatt bilde av!)



Turen varte i litt over 3 timer, med bare oppoverbakker den ene veien, og full fart nedover på tilbaketuren. Nesten 10 kilometer tur-retur. På flate veier hjemme hadde jo dette tatt mye kortere tid, men her hadde vi den fantastiske 360 graders panoramautsikten som belønning!


Jeg følte meg faktisk nesten hjemme der på toppen av fjellet. Ingen trær, god utsikt, steinlandskap og varder. I det fjerne skimtet vi fjell med snø på: 

 Jeg selv var rimelig fornøyd med å nå toppen, selv om halsen føltes som om jeg hadde svelgt en hamster, og hoftene verket etter gårsdagens zumba. 


Menneskene jeg er her sammen med er en super, tøff og inspirerende gjeng! Jeg ble kjent med en kjempehyggelig dame i dag, og ellers ble jeg imponert over flere av deltakerene som klarte å gå hele veien opp. Det manglet ikke hverken ståpåvilje eller humør!

Sola stekte i dag også, og jeg tror til og med jeg fikk litt rødfarge i kinnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails