lørdag 27. februar 2010

Feite kan takke seg selv?

Skrevet 23.01.2008

Jeg kom over et innlegg på VG.no som provoserte meg kraftig. Der skriver en idiot dette:

Landsforeningen for overvektige går til frontalangrep mot "fordommene" mot fedme. Sitat:
"Disse pasientene blir møtt med fordommer og skepsis. Fedme blir sett på som noe selvforskyldt, og det fins de som mener at det offentlige ikke skal betale for slik behandling, sier han til"

***Øøøøøh. Hvis fedme IKKE er selvforskylt....hvem har skylda da? Jeg har IKKE sett noen med maskingevær som tvinger feitinger til å beite potetgull dagen lang og bare ligge på sofaen. Noen ANDRE som har sett noen sånne tvangsmidler?

***Fri og bevare oss om noen i et sosialdemokrati må ta skylda for egne problemer. Eneste saliggjørende er at JEG skal betale gjennom skatten. DER har man et sykt opplegg.

***Er du feit så HAR du skylda sjøl. Du er feit fordi du eter for mye, og forbrenner for lite. Og den ENESTE som har skylda for det er deg SJÆL. Basta. Bli voksen, ta ansvar for egne handlinger, og slutt å sutre og håpe at andre skal betale prisen for problemer du selv har skapt.
Først hadde jeg ikke tenkt å svare på dette dumme innlegget, men jeg kjente at jeg ble mer og mer provosert etterhvert som jeg tenkte på det. Denne dusten er faktisk ikke den eneste i Norge med en slik holdning til overvektige mennesker. Det har kommet hundrevis av kommentarer på dette innlegget og flere av de tar denne mannen i forsvar og kommer med ganske krasse kommentarer om overvektige mennesker. Det kan jeg ikke la stå ubesvart!

For det første.... Det er mange grunner til at et menneske blir overvektig.
Det er ikke så enkelt som at man bare er lat og sitter i sofaen og stapper i seg godteri og ikke gidder å røre på seg. Det er gjort mange studier på hvorfor folk blir overvektige og det fins mange ulike forklaringer på dette. Det er ikke slik at det alltid er selvforskyldt at man blir overvektig. Bare les denne artikkelen, for eksempel.... Her trekkes både søvnmangel, hormoner, arv, røykekutt og medikamenter inn som årsaksforklaringer.

For det andre.... Det er ikke slik at overvektige lar andre ta skylda og ikke forsøker å gjøre noe med problemet selv.Her ligger kanskje litt av forklaringen, mener jeg,  på hvorfor det er flere overvektige mennesker i dag enn for noen år siden.  Overvektige mennesker har slanket seg fete. Selvfølgelig forsøker de aller fleste som legger på seg av ulike grunner å slanke seg igjen, og da florerer det jo av "velmenende råd" og god hjelp fra ulike produsenter av slankemidler, sultekurer osv. Spør en hvilken som helst overvektig person "Hvor mange ganger har du slanket deg og hva har du forsøkt" De fleste vil svare at de har fosøkt å slanke seg så mange ganger at de har kommet ut av tellingen, og de har forsøkt det meste fra pulverkurer, suppekurer, vidunderpiller, trening, fedon kurer, Grete Roede osv osv. Men det er tunge odds vi jobber mot... langtidsprognosene forteller at det er svært få prosent av overvektige som klarer å slanke seg og holde vekten nede over tid. Det er ikke videre oppløftende å forsøke å redusere vekten gang på gang mens alle odds jobber mot deg.

For det tredje... Hvorfor er det snakk om skyld når det gjelder overvekt og ikke for andre sykdommer?Man skal være veldig forsiktig med å dele ut skyld. Livet fungerer ikke slik at det er en enkelt årsak som ligger bak ulike sykdommer. Hva med den tynne mannen som røkte 20 sigaretter om dagen og som ble lagt inn på sykehus med hjerteinfarkt? Var det hans skyld fordi han røkte? Lå det i genene hans? Var det all det gode smøret han alltid brukte på maten og som la seg i blodårene som forårsaket sykdommen? Hvordan kan vi vite hvem som har skylden i sine egne sykdommer? Hvilke sykdommer skal man da inkludere i dette skyldspørsmålet? Er det bare overvektige som kan takke seg selv? Hva med de som røyker? Hva med de som drikker? Hva med de som får store psykiske lidelser etter å ha eksperimentert litt i ungdommen med narkotika? Skal de takke seg selv? Det gikk bra for noen, men hva med de det ikke gikk bra med? Man beveger seg ut på en farlig tynn is med å si at mennesker har skylden for at de blir syke eller overvektige. Selvfølgelig har alle mennesker et eget ansvar for sin egen helse, kropp og sinn.

For det fjerde....Hva har overvektige gjort for å fortjene å bli behandlet som annenrangs mennesker?Hva har vi gjort for å fortjene sjikane fra uvitende mennesker. Hva er det som gjør at noen blir frastøtt av å se på fett og valker? Plager det deg at jeg har dobbelthake og at lårene mine gnisser mot hverandre når jeg går? Forurenser jeg de ellers så skjønne omgivelsene? Bråker det for mye når jeg går? Tar jeg for mye plass? Overvektige mennesker er like mye verdt i samfunnet som andre. Det er ikke slik at man blir et dårligere, latere og dummere menneske når man blir overvektig. Man er akkurat som før, bortsett fra de ekstra kiloene. Det bor like mange følelser i en overvektig kropp. Jeg har personlig veldig mye imot teite, uvitende, høyrøstede og fordomsfulle mennesker, men jeg lar deg gå ifred på gata uten å sende deg nedlatende blikk.

Så.... da er det sagt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails