lørdag 27. februar 2010

Takketale

Skrevet 09.10.2009

Tre måneder med slanking har gitt resultater: 14 kilo mindre, en sprekere kropp og bedre selvtillit. Jeg trodde aldri jeg skulle klare det, og mange ganger har jeg holdt på å gi opp. Et utall ganger har jeg forsøkt tidligere å gjøre noe med vekta og helsa mi, men har mislyktes gang på gang. Noen kilo ned, flere kilo opp igjen! Denne gangen er annerledes. Jeg har gjort en innsats selv, men jeg har også hatt mye hjelp og mange andre støttespillere på veien.

De første 6 ukene var det en streng lavkarbo diett som gjorde susen, og jeg gikk ca 8 kilo ned i vekt. Kutta ut all sukker, mel og kornprodukter. De neste 4 ukene var jeg på Tonsåsen og fikk hjelp til både kosthold, motivasjon og trening. Der fant jeg også støtte i mange andre flotte mennesker i samme situasjon som meg. I tillegg til dette så er det særlig 2 personer jeg er veldig takknemlig overfor og som har hjulpet meg masse!

Mannen min har vært helt fantastisk! Han har stilt opp på alle mine påfunn og gjort hverdagen min mye lettere på alle vis. Han la om kostholdet til lavkarbo sammen med meg, vi laget mat sammen og leste bøker og snakket om hvordan vi ville gjennomføre dette. Da jeg var borte i 4 uker måtte han styre hus og hjem alene, uten bil og uten støtte fra andre. Han hadde aldri betenkeligheter med at jeg skulle være borte så lenge. Etter jeg har kommet hjem har han stilt opp og går turer sammen med meg. Han støtter meg, elsker meg som jeg er og utholder timevis med slanke-og treningsprat. Jeg kunne ikke ha funnet en bedre mann enn ham, og jeg er så utrolig takknemlig for alt han har gjort for meg!

Den andre som har hjulpet meg er psykologen jeg har snakket med siden i januar i år. Jeg har gått jevnlig til henne i hele år, snakket og filosofert, lyttet og grått. Hun har stilt de rette spørsmålene og hjulpet meg gjennom flere vonde taner og minner. Jeg har skjønt sammenhengen mellom min overvekt og mitt selvbilde. Det har ikke vært så lett for meg å innrømme at jeg har gått til psykolog. En psykiatrisk sykepleier som har psykologhjelp? Jeg har nesten skammet meg over dette. Nå vet jeg at det var rett for meg. Logisk har jeg vel alltid skjønt at det var grunner til at jeg ble overvektig, men først nå forstår jeg hvor viktig det har vært for meg å jobbe med meg selv og mine tanker for å klare å gå ned i vekt. Så hvis noen av dere har forsøkt "alt" for å gå ned i vekt, så kanskje terapi kan være til hjelp? Det har iallefall hjulpet meg. Nå har jeg det i tillegg såpass bra med meg selv at jeg tør snakke høyt om dette også.

Jeg vil også si tusen takk til dere som har fulgt bloggen min, lagt inn hyggelige og støttende kommentarer, og tatt del i det jeg har opplevd. Det har betydd mye for meg å vite at kanskje andre har hatt litt nytte av det jeg skriver, omså bare for underholdningen eller nysgjerrigheten sin del. Jeg kommer til å fortsette å blogge, men kanskje ikke skrive like mye om vektreduksjon som jeg har gjort den siste tiden.

Til slutt vil jeg anbefale de som sliter med overvekt om å søke hjelp, finn støttespillere rundt deg og ikke strev med dette alene. Ofte er det for tungt til å ta fatt på helt alene, og det betyr ikke at du er svak som ikke klarer å gå ned i vekt helt på egenhånd. Finn ut hva nettopp DU trenger for å lykkes. Det er jo ikke sikkert at din oppskrift blir lik min.

170747-1-1255079819605.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails