torsdag 18. mars 2010

Klestips for store jenter

Det er ikke lett å kle seg når man har noen ekstra kilo på kroppen! Det er mange hensyn å ta. Det som ser fint ut på slanke ser ikke nødvendigvis så fint ut på en som er overvektig.

Jeg har en typisk epleform på kroppen min, og det må jeg ta hensyn til når jeg kler meg. Jeg påstår ikke at jeg er noen ekspert på dette området, men jeg tenkte jeg skulle dele noen tips som jeg har funnet ut.

Ikke skjul hele kroppen under store klær! Forsøk heller å fremheve noe du er fornøyd med. Jeg bruker å ha romslige overdeler og trangere bukser/tights. Da fremhever jeg beina, som egentlig ikke er så veldig store. Men, pass på at overdelen og tightsen passer sammen. Jeg har gjerne litt lengre overdeler med tightsen (men ikke for lang).

Det er også viktig å skape en figur. Altså igjen... ikke kle på deg alt for store klær slik at du blir uformelig hele veien. Forsøk å skape en illusjon av en timeglassfigur. Det vil si... har du stor rumpe og hofter, så fremhev midjen og magepartiet.


Velg rett størrelse på undertøyet. Har du en bh som strammer opp og løfter, så virker det som om du har en helt annen holdning. Er bh-en for liten, så tyter det ut og er den for stor så henger ting. Ingen av delene er fint.

Er du stor oventil så forsøk å unngå høyhalsa gensere. V-hals er fint for de fleste. Det går også greit med en litt rundere hals, da kan du gjerne ha et smykke i tillegg som henger som en V

Har du stor mage slik som jeg? Jeg forsøker å ha vide overdeler, gjerne i en A-form. Pass på at overdelen ikke blir for trang! Da vises magen mye tydeligere! Men forsøk også at det ikke blir for vidt, da ser du bumsete ut. Det er nå fint med vester, gjerne i dongeri. Det kan være med på å skjule magen og skape en illusjon om midje.

Et tips til for de med mye rundt livet. Ikke fall for fristelsen med å kle på deg noe med innsnøring eller skjæring rett under brystet. Dette ser fint ut på de med litt mage, men har du mer så vil du bare fremheve magen med slike klesplagg. Jeg har forsøkt slike klesplagg, og plutselig ser jeg høygravid ut!


Pass på lengden på overdelen! Ikke alle kler overdeler som er lange (tunika), spesielt ikke hvis du har mye rundt hoftene. Har du mage så pass på at overdelen ikke slutter i magepartiet. Da kan du plutselig se firkantet ut. Hovedregelen er at toppen ikke skal slutte der du er tykkest.

Jeg bruker gjerne mine sommer-favorittplagg (t-skjorter, korterma jumpere) om vinteren også. Da har jeg langerma og tettsittende overdeler under plagget. Det blir kjempefint.

Et generelt tips er at sort forminsker og lyse farger forstørrer. Men du MÅ ikke gå i bare sorte klær selv om du er stor! Det er flott med farver! Akkurat nå har jeg dilla på blått!




Men det aller viktigste budskapet er: Kle deg slik at du føler deg vel!


(Bildene har jeg hentet fra KappAhl og Hennes og Mauritz sine nettsider)

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails