torsdag 4. mars 2010

Mosjon

Det går faktisk ganske bra med mosjon for tiden. Jeg har satt meg som et mål å komme meg ut en gang om dagen. Det spiller ingen rolle om jeg går i 2 timer eller 10 minutter, poenget er at jeg skal komme meg ut og at jeg ikke skal ha noe press på meg til å prestere så og så mye.

Tidligere har jeg alltid tenkt at jeg skal gå minst 45 minutter, eller at "i dag MÅ jeg trene". Det ender alltid opp med at treningen blir en plikt og GJETT hvor godt jeg liker plikter? Nettopp! Jeg HATER plikter, ting jeg MÅ gjøre. Derfor blir det til at jeg sluntrer unna treninga og tenker at "i morgen skal jeg gjøre det". Men "i morgen" blir raskt "neste uke" eller "neste måned", og da har det allerede gått skeis med trimminga.

Det hjelper også masse å ha en turkamerat! Noen har hund som må luftes daglig, men siden jeg ikke er noe hundemenneske og perserkatta mi ikke liker å gå i bånd (det var en spøk, jeg setter selvfølgelig ikke katta mi i bånd!), ja så har jeg gjort avtale med min kjære mann om å bli med på tur. Da er det plutselig mye lettere å komme seg ut døra. På søndag gikk jeg og mannen tur i 2 timer også måkket vi snø i en time. I går gikk vi tur i ca en time.

Tidligere har jeg også hatt en tendens til å overdrive. Det har vært full gass eller ingenting på meg. Så enten har jeg sittet i sofaen hele uka, eller så har jeg gått turer, trent yoga og trent styrketrening omtrent daglig. Jeg tror jeg må lære meg å slappe litt mer av og senke kravene til meg selv. Da fungerer det fint med målet om å komme seg ut en gang om dagen. Noen dager blir det kortere turer på ca en halv time, og heller ikke i så veldig raskt tempo, men det er greit sier jeg til meg selv. Da har jeg gjort det jeg hadde lovet meg selv.

Når jeg ikke føler jeg har tid til å gå turer så forsøker jeg å skvise inn en liten luftetur allikevel. Slik som for et par uker siden da det var foreldremøte som skulle rekkes på kvelden. Da kjørte vi til byen og gikk ca 15 minutter til skolen. Etter møtet ble det jo 15 minutter å gå tilbake til bilen. Det var helt perfekt.

Hvordan er dine trimvaner?
Bruker du å stille store krav til deg selv når det gjelder trening?

2 kommentarer:

  1. Syns det høres ut som du har et opplegg som passer deg.
    Redningen min på treningsfronten er faktisk thai-boxingen jeg begynte med. Da har jeg bundet meg til en avtale om fast trening tirsdager og torsdager. Så prøver jeg å trene utover det i tillegg da hvis jeg føler for det.
    Trener jeg ikke i tillegg så har jeg fått to harde treningsøkter i uka i allefall.

    SvarSlett
  2. Tropico: Thai-boksing høres ut som en heftig sport :) Sikkert hard trening, regner jeg med. Jeg har lyst til å starte med tae kwon-do, får se hva det blir til etterhvert :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails