fredag 16. april 2010

Bli slank og sunn!

Ja det vil jeg bli; slank OG sunn! Altså, jeg vil ikke slanke meg hvis det innebærer at jeg ikke er sunn. Det har jeg forsøkt alt for mange ganger; sultekurer, fasting, bare spise noen få matvarer, trene som en gal, drikke pulver, spise tabletter. Ingenting av dette har vært sunt, og ingen av disse ga varige resultater på vekta. Heller motsatt... jeg gikk ned 7 kilo og opp 14, ned 17 kilo og opp 22. DET kan ihvertfall ikke være videre sunt!

Vel, det er heller ikke videre sunt at jeg ikke har fokus på helsa mi. Det har resultert i månedsvis med sofasitting og depping, trøstespising av sjokolade, potetgull og annet godt, pizza til frokost og burger til middag. 1800 kcal forbruk og 4000 kcal inntak. Mat brukes som trøst og å "fylle" tomrommet inni meg, eller var det suget inni meg. Problemet var jo at det aldri ble nok. Slik vil jeg heller ikke ha det!


Så hva er alternativene da? Når jeg ikke skal slanke meg og jeg ikke skal gi faen?

Livsstilsendring, heter det så fint.
Men hva innebærer det?

For ei uke siden fikk jeg låne ei bok som heter "Bli slank og sunn". Den er skrevet av hypnotisøren Paul McKenna. Boka er nå ferdiglest, og her var det mange a-ha opplevelser!



For det er så enkelt, så enkelt å bli sunn og slank! Her er oppskriften:

De 4 gylne reglene:
  1. SPIS NÅR DU ER SULTEN. Her gjelder det å trene seg opp igjen til å kjenne etter på når man er sulten eller om man bare er "fysen" på noe å spise. Er det reell sult, så spis! Er det noe annet så skal du ikke spise.
  2. SPIS DET DU HAR LYST PÅ, IKKE HVA DU TROR DU BØR SPISE. Ingen mat er forbudt! Men her gjelder det altså igjen å kjenne etter i kroppen, hva trenger den nå? Hva har jeg lyst til å spise?
  3. SPIS BEVISST OG NYT HVER ENESTE MUNNFULL. Det betyr å senke spisetempoet betraktelig, tygg grundig og nyt maten! Vært her og nå i spisingen, ikke stapp i deg helt bevisstløst. Det kan være lurt å ikke spise mens du gjør andre ting, slik som se på tv osv.
  4. NÅR DU TROR DU ER METT, SLUTT Å SPISE. Her gjelder det altså ennå en gang å kjenne etter hva som skjer i kroppen din. Så snart du er mett så skal du slutte å spise, selv om det er mat igjen på tallerkenen.
I tillegg kommer boken med flere øvelser for å bli kvitt følelsesmessig spising. Det følger også med en cd som man kan lytte til for å få inn budskapet.

Selvfølgelig! tenkte jeg da jeg leste dette. Dette er jo så selvsagt at det nesten blir banalt, men samtidig vet jeg med meg selv at det er nettopp her problemene mine har ligget. Jeg har spist når jeg ikke har vært sulten, gjerne for å fylle på ett eller annet. Jeg har veldig ofte ikke spist det jeg har hatt lyst på. Jeg har enten gått på en diett hvor jeg har spist mat jeg ikke likte, eller så har jeg spist mye godteri og det er mer en stygg uvane enn noe kroppen min har lyst på. Det med å spise og nyte hver munnfull har jeg nok aldri gjort. Jeg kaster i meg maten og er alltid den første som er ferdig å spise, vel bortsett fra når jeg klarer å stappe i meg mye mer enn de andre. Det siste punktet med å stoppe når jeg er mett, det må jeg virkelig trene på. 

Hva synes du om denne metoden?
Har du lest boka?

10 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest boken, men prøver å slanke meg selv. Kanskje jeg skulle prøvd den?

    Mitt forsøk innebærer å spise færre kalorier, noenlunde sunn mat, og bevege meg mer. Det virker når jeg klarer å holde meg til det, noe jeg ikke gjorde i påsken. Ellers har jeg en dag i uken hvor jeg kan spise det jeg vil til middag og litt snop. På den positive siden har jeg funnet ut at det er veldig mange gode ting man kan spise som ikke har altfor mye kalorier. Men det blir jo en del man ikke kan spise også...

    Prøver også, som du skrev, å ikke spise meg stappmett, og bli vant til å spise mindre oftere :)

    SvarSlett
  2. Labben: Det høres ut som du har et sunt opplegg og en fornuftig måte å gå ned i vekt på :) Jeg tror at hvis motivasjonen butter litt imot så vil du like denne boka. Lykke til :)

    SvarSlett
  3. Takk for de 4 gylne reglan, Beate! D e dettan som e mitt problem også. Egentlig va d jo dettan vi lærte på Tonsåsen og, men her va d så enkelt og greit skrevet. Trur eg skal henge en liten plakat med reglan på kjøkkenskapet, så eg huske å tenke meg om... ;o)
    Trur vi må ha meir kontakt framover no, så vi kan motivere kværandre litt, for eg merke at eg e litt meir på hugget igjen no, etter å ha hatt kontakt med nån av de andre som va i Valdres.

    Ha ei fin helg, vennen!
    -Nattaklem :o)

    SvarSlett
  4. Mona: Æ anbefale dæ å lese den her boka, spesielt hvis motivasjonen e dalanes. Æ likte den veldig godt! Ønske dæ åsså ei flott helg!

    SvarSlett
  5. Hei. Har fulgt med litt på bloggen din en stund, men ikke lagt inn noen kommentar før. Tenkte bare jeg skulle dele mine erfaringer og hva som (for øyeblikket) fungerer for meg.

    Den 29. februar gikk jeg på vekta for første gang på noen måneder. Til min store skrekk og gru så jeg at vekta hadde gått opp 5 kilo til 113 kg (jeg er bare 1.60 høy, så det er alt alt alt for mye). Dette var det meste jeg hadde veid noen gang, og det var det som ble vendepunktet.

    Samme dag meldte jeg meg inn på Elixia, og kampen mot kiloene begynte. Matmessig følger jeg ingen spesiell diett. Mine grunnregler er å spise relativt ofte med mindre porsjoner, øke grønnsaksinntaket og kutte litt mer på smør og fettholdige sauser, kutte ut søtsaker i uka. Men, fredag, lørdag og søndag så skeier jeg litt mer ut.

    Treningsmessig så forsøker jeg å trene 4 ganger i uka på Elixia. Det jeg ser er at jeg må trene kondisjon gjennom gruppetimer, mens styrke klarer jeg å ta gjennom egentrening.

    Da jeg veide meg forrige søndag var vekta på 102.4 kg

    Det jeg tror er grunnen til at dette funker for meg er at jeg ikke har for mye restriksjoner på maten, samtidig som jeg har funnet ut at jeg liker å trene. Jeg får masse energi og føler meg bedre, og det igjen hjelper på motivasjonen.
    Men, det er alfa og omega at jeg synes det er morsomt å trene, ellers så hadde det nok blitt stopp ganske raskt...

    Uansett. Ønsker deg masse lykke til videre :)

    Klem fra Unn Toril

    SvarSlett
  6. Unn Toril: Tusen takk for en lang og flott kommentar :) Det høres ut som om du har et fornuftig og godt opplegg. Jeg heller nok også i retningen av å ta det litt mer med ro, slik at det ikke blir enten sprengslanking eller daglige utskeielser. Jeg liker også fysisk aktivitet, heldigvis. Gleder meg til trening i morgen :) Ønsker deg også lykke til videre. Håper du tar kontakt igjen :)

    SvarSlett
  7. Hei Beate.... Falt bare innom bloggen din under et søk på fødebyen min ;o) Håper det går bra med livsstilendringen, det er ikke enkelt, jobber selv med den saken siden jeg gjennom mange år har levd på sjokolade og pølse i lompe, i tillegg til null fysisk aktivitet uten om jobb. Resultat blei at jeg mangler det meste av vitaminer og mineraler som kroppen treng, muskler som ikke vil fungere, de stivner bare slik at jeg sliter med å bevege meg og må av å til ha hjelp til å røise meg opp. Det er ikke enklet å endre seg, men hvor ender man vist man ikke prøver? Jeg har vært kjempe heldig å funnet en naprapat som hjelper meg med både trening og kosthold, slik at det nå går skrittvis riktig vei, og jeg skal komme i mål en dag.
    Ønsker deg lykke til videre og håper du når dine mål, uansett er det viktigste, som du selv sier, å være gla i seg selv og akseptere seg selv som man er.

    SvarSlett
  8. Hei Karia: Takk for koselig kommentar :) Nå ble jeg litt nysgjerrig... hvor er du fra? Ser at du også bor i nordnorge.

    Ja jeg kjenner det godt igjen i det du beskriver. Etter mange år med godteri og null aktivitet, så er det en stor utfordring å snu helt om og stare et sunnere liv. Ønsker deg også masse lykke til! :)

    SvarSlett
  9. Du har så utrolig gode innlegg :)
    Jeg har ikke lest denne boken, dessverre.Jeg anbefaler en annen bok, boken som fikk meg til å åpne øya, ta meg selv i nakken og kaste meg ut i "livsstilsendringen"!
    Den heter "Slik ble jeg slank" og er skrevet av Hege Gade. Fantastisk bok om hvordan forfatteren fikk opp øya, kastet alt av pulverkurer ut av vinduet og startet (klisje) et nytt og bedre liv. Eller, egentlig var det ikke nytt, det var bare bedre. Små enkle grep i hverdagen som førte til flere titalls kilo nedgang.

    Lykke til uansett, I'm there too, haha ;)

    SvarSlett
  10. Jeg fikk boka igår, og måtte google for å se om eg fant noen erfaringer:)leste endel på senga igår...fikk noe å tenke på ja. Jeg spiser jo uansett sinnstemning, tømmer alltid tallerken og spiser ofte restene etter barna og.Ofte spiser jeg for mye, for har jo tross alt brukt mye tid på å lage et godt måltid...så det er jo for galt å bare spise bittelitt. Spiser når eg ikke er sulten og spiser ti sjokoladebiter istedet for å nyyyte to. Gleder meg til en stille stund m cden idag og få lest mer i boka.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails