torsdag 8. april 2010

Sigarettreklame?

I disse dager feirer jeg mine første 3 måneder som total røykfri. Det har gått overraskende bra å ikke falle for fristelsen og jeg har hittil ikke smakt en eneste sigarett siden 15. januar. Jeg tror at en av grunnene til at det har gått så bra er at jeg ikke omgir meg med røyk til daglig. For noen år siden var det umulig å ikke støte på røyking, for da røkte vi overalt! På utesteder, hjemme, på offentlige kontor, på røkerom på jobben osv osv. Røykeloven som forbød røyking på utesteder vakte harme da den kom for noen få år siden, men i etterkant ser man jo at dette var en flott lov! Det har bidratt til at færre røyker og man trenger ikke å oppholde seg i røykosen hvis man ikke vil.

1. januar trådte det en ny røykelov i kraft, nemlig forbud mot synlig oppstilling av tobakk på utsalgssteder. Dette var et ledd i kampanjen om å få færre til å begynne å røyke, litt sånn "ute av øye ute av sinn" - mentalitet.

Vel.... jeg tror enkelte kiosker har forsøkt seg på en liten spansk en i den sammenheng. De merket vel at tobakkssalget gikk nedover og bestemte seg for å få merket at "her selger vi tobakksvarer, husk på oss". Med diger skrift blir vi nå møtt med "Snus" "Tobakk" "Sigaretter", og selv om du ikke ser sigarettpakkene så er reklamen mer synlig enn noen gang før! Bare se på dette bildet nedenfor: Hva er det første du legger merke til her? Kan dette være lov? Det er iallefall ikke i samsvar med den nye røykeloven, synes jeg!

4 kommentarer:

  1. Hmmm..får mer lyst på sigaretter enn sjokolade her ja...og nesten så jeg får lyst på snus også...selv om æ ikke liker d! ;-)

    SvarSlett
  2. Ja, og det skal bra mye til for at æ får mer løst på røyk og snus enn sjokolade, æ som e fullblods sjokoholiker :D

    SvarSlett
  3. Godt jobbet!! Både med røyking og med kilo-killing!
    Jeg holder på å kutte ned på snusingen, men det er nesten verre enn å kutte siggen. I know, I have been there. Når det gjelder slanking: det fremstilles så enkelt, men akk så vanskelig det er i det virkelige livet. Jogging er en god venn å ha, om kiloene ikke renner av så gjør det i hvertfall noe med følelsene og hodet.

    Stå på, jeg heier på deg!!

    SvarSlett
  4. Janke: Tusen takk :) Det med å kutte ut røyken var mye lettere enn å gå ned i vekt, men noen laster skal man vel ha :) Jeg er litt for stor til å jogge, men er helt enig i at tur ut i frisk luft klarner både hodet og hjertet :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails