fredag 8. oktober 2010

Troen på at dette skal gå bra

Oppholdet på Tonsåsen har bare vart i 2 dager, men allerede merker jeg en stor forandring! Ikke i antall kilo. Jeg har derimot oppdaget noe veldig verdifullt; jeg har funnet troen på at jeg skal greie dette!

Det siste året har jeg forsøkt å gå ned i vekt så mange ganger at jeg har mista tellinga. Det har vært forsøk som har variert fra å tenke på det i noen timer for så å sprekke, til å klare det i noen dager, og sist i sommer da jeg fikk det til i 5 uker. Men det har alltid endt med samme resultat: etter en viss tid glir ting ut, og jeg går opp igjen i vekt. Da sitter jeg igjen med en svart sky over hodet og det regner mislykkethet over meg.

SÅ.... det jeg har oppdaget er at jeg har blitt vant til å forbinde vektreduksjon, slanking, livsstilsendring (samme greia, bare mange ulike navn) med følelsen av å mislykkes. Og gjett hvordan det går når man føler at man vil mislykkes i noe...... jo, nettopp! Man får det som forventa, og går på trynet ennå en gang!

I dag under kveldsmaten så snakket jeg med en bordkamerat om dette. Han fortalte at som kjørelærer så opplevde han at noen kom for å ta førerprøven med et utgangspunkt i at de kom til å stryke. Hans erfaring var at det var nettopp det som skjedde med de som tenkte slik, de strøk. Selvfølgelig kan noen og enhver tvile på seg selv til tider, men hovedbudskapet er jo at man må TRO på det man driver på med! Har du ikke troen på at ting vil bli bra, så vil man mislykkes!

Ja, så når jeg har erfart gang på gang at jeg har mislyktes i å gå ned i vekt, så blir jo resultatet deretter også! I dag kjente jeg i hele meg at jeg har fått troen på at jeg vil klare dette! Den tror jeg ikke har vært der før nå. Men hva er det jeg ønsker å klare? Hva er målet mitt? Er det å bli 65 kilo igjen? Vel, jeg innser at det er et ganske urealistisk mål. Jeg ønsker å ha det bra i hverdagen, både med min livsstilsendring og med kroppen min. Så jeg har bestemt meg for at mitt mål er å gå ned til ca 90 kilo og etablere vaner slik at jeg ikke går opp i vekt igjen. I tillegg ønsker jeg å ha en aktiv hverdag og føle meg i god form. DET kan jeg klare!


(Bildet er privat og tatt på Sørøya på bryllupsdagen vår den 07.08.10)

4 kommentarer:

  1. Man må jo prøve og feile noen ganger før det sitter, ikke sant? Og alle som har prøvd og gå ned i vekt og legge om hele livsstilen vet hvor tøft det er.

    Jeg har stor tro på at du klarer dette bare du tar tiden til hjelp. Stå på!

    Klem!

    SvarSlett
  2. Veronica: Tusen takk for oppmuntrende ord :) Det er jo ikke lett å legge om livsstilen, men det er heller ikke umulig :) Jeg tror nok også at jeg trenger litt mer tålmodighet, det trener jeg på

    SvarSlett
  3. Heisann! Vanligvis er det bok-bloggen din jeg følger med på, men nå har jeg kikket inn her også. Tenk hvor flott det hadde vært om vi kunne få litt mer fokus på at vi trenger STERKE kropper, ikke nødvendigvis tynne... Da trur jeg mange hadde fått en litt enklere vei til et sunnere liv. Med sterk rygg og vilje kommer man langt! Jeg ønsker deg lykke til, og trur du klarer det denne gangen! Stå på:)

    SvarSlett
  4. Berit: Ja helt enig! Fokuset burde ligge mye mer på at man skal ha sterke og friske kropper, ikke så slanke som mulig. Takk for veldig koselig kommentar :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails