lørdag 9. oktober 2010

Lørdagstur til Danebu

I morges våknet jeg med hodepine og sandpapir i halsen. Det var tungt å svelge og jeg hostet opp noe gusje-grønt slim. Dette er ikke rette tidspunktet å bli syk på! Ja, jeg vet.... det passer aldri å bli syk, men nå passer det ekstra dårlig. Jeg har bare 2 uker å være her, og da ønsker jeg å utnytte dagene til fulle, ikke ligge i senga og snørre med frostanfall og feber!

Så i dag har jeg vært på en tur i fjellet og ellers tatt livet med ro med ei god bok, paracet, og senga som selskap. Det har fungert greit, og jeg føler meg ikke i fullt så dårlig form som tidligere i dag.

Ja, den turen jeg var på varte i et par timer, i tillegg til en times kjøring tur-retur fjellet. Vi var på et sted som heter Danebu. Det ligger langt oppe i fjellheimen i Valdres, ca 1000 moh. Vi kjørte helt opp, og gikk tur i området der. Ingen bratte bakker, men stort sett flatt turterreng i et digert hytteparadis. Her lå hyttepalassene tett i tett i tett.

Men til tross for alle hyttene så var det også et fint terreng å gå i. Når vi hadde gått en times tid så var det bare fjell, skog og vann å se, det var fint.


Noen steder var det is og rim på bakken. Ganske naturlig i og med at vi var så høyt oppe i fjellet.


Men masse sol og varmt var det! Jeg hadde med meg både jakke, ullklær og lue, men etter å ha gått 5 minutter i stekende sol så havnet alt dette i ryggsekken, og jeg gikk med oppbrettede ermer. Det var skikkelig deilig, for på Tonsåsen og i hele området ellers lå tåka tjukkt. Nedenfor ser vi litt av hytteområdet oppe på Danebu, og tåka som ligger i hele dalen under.


Her kjører vi ned i tåka igjen:


Tåka har ligget tykkt her på Tonsåsen siden den kom sigende i middagstiden i går. Satser på at været er bedre i morgen, for nå har jeg lyst til å gå turer her i området. Hvis jeg ikke ligger langflat med influensa, vel og merke! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails